Hjälp vid bedrägeri

Att bli utsatt för bedrägerier, bluffar och digitala brott kan kännas överväldigande. Venlas resurscenter samlar all information och vägledning du behöver på ett och samma ställe, så att du enkelt får hjälp på vägen mot en lösning.

Redan medlem hos Venla? Kontakta vår kundtjänst när som helst via numret du hittar i ditt Venla-konto.

5 steg mot en lösning

Steg 1: Kontakta kreditupplysningsföretagen

Kontakta kreditupplysningsföretagen (UC, Creditsafe, Bisnode) och begär en bedrägerispärr (kreditsperre). Då måste företagen kontrollera din identitet innan nya krediter kan beviljas i ditt namn.

Kontakten kan ske via telefon eller webb, och du behöver ange ditt personnummer, födelsedatum, adress och telefonnummer. Kreditupplysningsföretagen kan erbjuda extra tjänster mot avgift – men dessa är frivilliga.

När du aktiverat spärren får du en bekräftelse samt rätt att begära en gratis kreditupplysning för att kontrollera eventuella avvikelse

Steg 2: Bestrid felaktiga kreditupplysningar

Kontrollera din kreditupplysning noga. Om du upptäcker felaktig information eller obehöriga krediter ska du omedelbart bestrida dessa skriftligen hos respektive kreditupplysningsföretag. Företagen kontaktar sedan långivarna och bör återkomma med svar inom 30 dagar.

Steg 3: Informera berörda företag och myndigheter

Kontakta de företag eller myndigheter där din information använts utan ditt samtycke. Detta kan göras via telefon eller skriftligen. Spara alltid kopior på din kommunikation. Företagen kan kräva ytterligare dokumentation, som polisanmälan eller annan bekräftelse på att du blivit utsatt för ID-stöld.

Steg 4: Gör en polisanmälan

Anmäl alltid ID-stöld till Polisen. Anmälan gör du enklast på polisens webbplats eller via telefon (114 14). Begär och spara en kopia av anmälan (eller diarienumret), då detta kan behövas i kontakt med myndigheter och företag.

Steg 5: Kontakta Konsumentverket

För ytterligare stöd och rådgivning kan du kontakta Konsumentverkets vägledningstjänst “Hallå konsument”. De hjälper dig med information och vägledning kring hur du hanterar situationen och skyddar dig mot framtida bedrägerier.
Hallå konsument – Konsumentverket
• Telefon: 0771-525 525 (vardagar kl. 9–15)

Kontaktuppgifter

Upptäck viktiga resurser som stärker din onlinesäkerhet och skyddar dig effektivt mot ID-stöld

Kreditupplysningsföretag

UC

Telefon: 08-670 90 00
E-post: hej@uc.se
Öppettider: Måndag–fredag kl. 09.00–16.00
Webbplats: uc.se

Dun&Bradstreet

Telefon: 08-558 059 00
E-post: support.se@dnb.com
Webbplats: dnb.com/sv-se/

CreditSafe

Telefon: 031-725 50 00
E-post: info@creditsafe.se
Webbplats: creditsafe.com/se/sv/

Myndigheter

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Om du misstänker att dina personuppgifter hanteras felaktigt, exempelvis vid otillåten datainsamling eller brott mot GDPR. 

Telefon: 08-657 61 00 (vardagar kl. 09.30–11.30)
E-post: imy@imy.se
Webbplats: imy.se

Brottsoffermyndigheten

För att ansöka om brottsskadeersättning eller få information om dina rättigheter som brottsoffer.

Telefon: 090-70 82 00 (vardagar kl. 09.00–12.00)
E-post: registrator@brottsoffermyndigheten.se
Webbplats: brottsoffermyndigheten.se

Polisen

Vid akuta brott – ring 112. För att anmäla bedrägeri eller identitetsstöld – ring 114 14 eller använd deras e-tjänster.

Telefon: 114 14 (från utlandet: +46 77 114 14 00)
Webbplats: polisen.se

Brottsofferjouren

För kostnadsfritt samtalsstöd och vägledning om du blivit utsatt för brott, oavsett om du har polisanmält eller inte. 

Telefon: 116 006 (dygnet runt)
E-post: fraga@boj.se
Webbplats: brottsofferjouren.se

Skatteverket

Vid misstanke om att någon obehörigen ändrat din folkbokföringsadress eller använt ditt personnummer.

Telefon: 0771-567 567 (vardagar kl. 08.00–16.00)
Webbplats: skatteverket.se

PostNord

Om du misstänker att någon ändrat din postadress utan tillåtelse eller om du har frågor om postleveranser.

Telefon: 0771-33 33 10
E-post: kundservice.privat.se@postnord.com
Webbplats: postnord.se

Konsumentverket

För vägledning vid oseriös försäljning, vilseledande marknadsföring eller andra konsumentrelaterade frågor.

Telefon: 0771-525 525
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se
Webbplats: konsumentverket.se

Transportstyrelsen

Om du misstänker att någon obehörigen registrerat ett fordon i ditt namn eller för att spärra körkort vid ID-stöld.

Telefon: 0771-503 503
Webbplats: transportstyrelsen.se

Utbildning & Verktyg

En sida från Polisen med konkreta tips och råd för hur du undviker bedrägerier och skyddar dig mot att bli lurad. Innehåller tydlig information och vägledning för olika situationer.

En webbplats från Internetstiftelsen som erbjuder utbildande artiklar, guider och videor om digital säkerhet och integritet på nätet, riktat till både vuxna och unga.

En informationssajt från Finansinspektionen och Polisen, fylld med tips och vägledning för att känna igen och undvika investeringsbedrägerier och falska ekonomiska erbjudanden.

Ett initiativ från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) med lättillgänglig information och tips om hur privatpersoner kan förbättra sin digitala säkerhet och minska risken för intrång och bedrägerier.